Assistansersättning i Göteborg – Vad innebär det och hur fungerar det?
- Jorgen Hamle
- 19 maj
- 3 min läsning
Assistansersättning ger personer med omfattande behov möjlighet till ett självständigare liv med personlig assistans.
Assistansersättning är ett statligt ekonomiskt stöd som täcker kostnader för personlig assistans. För den som behöver mycket hjälp i vardagen – mer än 20 timmar per vecka med grundläggande behov – kan assistansersättning beviljas av Försäkringskassan. Stödet innebär att du eller din anhörige får finansiering för att anlita personliga assistenter som hjälper till i vardagen. Detta kan skapa en stor trygghet för familjer, eftersom ni vet att det finns resurser för nödvändig hjälp. Assistansersättningen betalas ut som ett schablonbelopp per assistanstimme (år 2025 är det ca 342 kronor i timmen), och ska täcka löner, omkostnader och allt som hör till assistansen.

Vem har rätt till assistansersättning?
För att få statlig assistansersättning krävs att man omfattas av LSS (Lagen om stöd och service) och har omfattande funktionsnedsättningar. Framför allt krävs det att man behöver personlig assistans för grundläggande behov som personlig hygien, påklädning, kommunikation eller liknande i över 20 timmar i veckan. Om behoven är mindre än så ansvarar kommunen (ofta genom hemtjänst) för stödet. Det är viktigt att ansöka innan man fyller 65 år – efter 65 kan man inte nybeviljas assistansersättning, utan hänvisas då till kommunen och hemtjänst. Processen att ansöka kan kännas komplex, men Tryggare Vård och Omsorg finns tillgängliga med juridisk rådgivning och stöd genom hela ansökningsproceduren. Vi hjälper till med kontakten med myndigheter och ser till att kommunikationen med exempelvis Försäkringskassan fungerar smidigt, så att du känner trygghet i att allt går rätt till.

Juridisk rådgivning – Stöd i en snårig assistansdjungel
Att ansöka om personlig assistans eller hantera myndighetsbeslut kan vara en snårig process för både brukare och anhöriga. Lagarna (LSS och socialförsäkringsbalken) är komplexa och det ställs höga krav på intyg och detaljer i ansökan. Många känner sig osäkra på hur de ska gå tillväga och oroar sig för att göra fel i kontakten med Försäkringskassan. Det är här juridisk rådgivning kommer in i bilden. Genom att ta hjälp av erfarna jurister eller ombud med specialkunskap inom assistans kan ni känna er betydligt mer trygga och förberedda. Rätt juridiskt stöd säkerställer att era rättigheter tas tillvara och att ansökan eller överklagan sköts korrekt – något som i längden kan vara avgörande för att få ett rättvist beslut.
Varför behövs juridisk hjälp?
Regelverket kring assistansersättning och LSS ändras över tid och tolkas olika i domstolar. Utan juridiska kunskaper kan det vara svårt att veta exakt vilka uppgifter som krävs och hur man bäst styrker behovet av assistans. En liten miss i en ansökan eller ett uteblivet intyg kan leda till avslag, trots att behoven egentligen finns. Genom juridisk rådgivning får du hjälp att samla rätt underlag (läkarintyg, intyg om grundläggande behov, etc.) och fylla i ansökningar på ett fullständigt sätt. Om du redan har assistans men får ett beslut som känns fel – kanske färre timmar än du behöver eller ett indraget stöd – kan en jurist hjälpa till att överklaga beslutet. Juridisk rådgivning skapar trygghet eftersom du vet att en expert kämpar för din sak och bevakar dina rättigheter. Det handlar i grunden om att du som brukare i Göteborg eller var du än bor ska få den assistans du har rätt till enligt lagen, utan att snubbla på byråkratin.
Juridisk rådgivning hos Tryggare Vård och Omsorg
Hos Tryggare Vård och Omsorg är juridisk hjälp en självklar del av vårt erbjudande. Vi vet att kommunikation med myndigheter kan vara tidskrävande och stressande för familjer – därför stöttar vi våra kunder genom hela processen med ansökningar, omprövningar och eventuella överklaganden med hjälp av tryggareomsorg.se. Våra jurister är insatta i LSS och socialförsäkringsreglerna och håller sig uppdaterade om nya domar och lagändringar. För dig som kund innebär det att du alltid har någon att vända dig till med frågor och att vi bevakar ditt ärende noggrant. Om du till exempel bor i Göteborg och behöver ansöka om utökade assistanstimmar, kan vi hjälpa till att analysera ditt nuvarande beslut och formulera en stark ansökan eller överklagan – allt med fokus på att du ska få rätt stöd. Vi lägger stor vikt vid tillgänglighet; du ska enkelt kunna nå oss och få svar på dina frågor under handläggningstiden. Med juridisk rådgivning blir processen mindre betungande för dig som anhörig eller brukare, och chansen ökar att beslutet blir rättvist. Som en annan assistansanordnare uttryckt det: juridisk kompetens hos bolaget är viktig för att du som kund ska kunna känna trygghet i livet. Trygghet, kommunikation och flexibilitet är ledord även i det juridiska stödet – vi anpassar hjälpen efter din unika situation och ser till att du får gehör för dina behov. För Hjälp med assistansersättning