Juridisk hjälp
Vi samarbetar med en rad olika jurister med specialkompetens och lång erfarenhet inom lagstiftning som rör stöd och service till vissa funktionshindrande (LSS)

Våra jurister kan till exempel
-
- hjälpa dig med din ansökan om personlig assistans
-
- hjälpa dig att ansöka om utökad hjälp
-
- företräda dig som ombud i kontakten med din kommun eller Försäkringskassan
-
- ge dig råd och stöd under hela ansökningsprocessen
-
- hjälpa dig att överklaga ett assistansbeslut till domstol
-
- informera dig om dina rättigheter
-
- hjälpa dig att tolka regelverket om personlig assistans
Vi är medvetna om att processen att söka personlig assistans kan vara en utmaning, med all byråkrati och de regler som kan upplevas som kränkande och osäkra.
Det är vanligt att känna sig sårbar i denna situation, men det är viktigt att ha kunskap om vilka regler och rättigheter som gäller för att kunna navigera framgångsrikt genom processen.
Vi vill lugna dig genom att säga att du inte behöver oroa dig.
Vi finns här för att stödja och vägleda dig genom hela ansökningsprocessen för personlig assistans. Vårt team kommer att vara tillgängligt för att svara på dina frågor, ge dig råd och hjälpa dig att förstå de regler och rättigheter som är relevanta för din situation.
Vi förstår att det kan vara överväldigande och vi kommer att vara vid din sida för att göra processen så smidig och trygg som möjligt. Vi kommer att se till att du har all den information du behöver för att fatta välgrundade beslut och kännas säker i din ansökan.
Du kan känna dig Trygg! Vi kommer att göra allt vi kan för att underlätta för dig och se till att du får den personliga assistans som du behöver och har rätt till.
Så hur ansöker jag då personlig assistans?
Steg 1
Be om ett läkarutlåtande
Kontakta din läkare för att få ett utlåtande som beskriver din funktionsnedsättning och hur den påverkar dig(Läkarutlåtande för assistansersättning-Utlåtande från psykolog-Utlåtande från sjukgymnast-Arbetsterapeut)
Steg 2
För att ansöka om personlig assistans kan du logga in på Försäkringskassans webbplats och använda tjänsten "Mina sidor", där du kan fylla i ansökan elektroniskt. Alternativt kan du också ladda ner ansökningsblanketten 3062 från Försäkringskassans hemsida och fylla i den manuellt.
Det är värt att notera att Försäkringskassan alltid erbjuder möjligheten till ett personligt möte, vilket innebär att din ansökan inte behöver vara detaljerad eller fullständig. Om något saknas eller om ansökan är kortfattad kan du fortfarande skicka in den och sedan diskutera mer detaljer med Försäkringskassan vid ett möte.
Utöver ansökan till Försäkringskassan behöver du också göra en ansökan till den kommun där du är folkbokförd. Du kan vanligtvis hitta ansökningsformuläret på kommunens egna webbplats eller genom att kontakta deras ansvarsområde för personlig assistans.
Att skicka in ansökan till både Försäkringskassan och kommunen är viktigt för att säkerställa en korrekt och effektiv bedömning av dina behov av personlig assistans.
Steg 3
Handläggaren kontaktar dig och bokar ett möte. Du får ett beslut ca 4 månader från att din ansökan har kommit in.
-Vi är med dig hela vägen, tillsammans gör vi bedömningen med dig om vad nästa steg bör vara.
